Wennen aan Melbourne

5 februari 2017 - Melbourne, Australië

Ik ben hier inmiddels een aantal dagen en begin te wennen. Ik heb nog een heel klein beetje last van een jetlag, wat zich uit in dat ik s'avonds erg wakker ben, en s'ochtends nog erg moe, maar dit word steeds minder.

De eerste dagen hebben eigenlijk in het teken gestaan van zorgen dat ik alle spullen heb. Zo moest ik op pad voor een deken, hoofdkussen, een simkaart, sportschoenen etc. en jawel, een internetkabel. Ik had anno 2017 niet verwacht dat ik in een kamer zou komen waar ze geen wifi hebben. Maar dat is dus het geval. Toen ik eenmaal een kabel had kwam ik er achter dat mijn laptop geen internetkabel ingang heeft, maar ook dat probleem is inmiddels opgelost.

Ik vond vooral de eerste twee dagen erg vermoeiend omdat je constant aan het zoeken bent naar winkels etc.

De afgelopen dagen waren een stuk beter. Ik heb afgelopen 3 dagen elke keer aan het eind van de middag in het park vlakbij mijn huis gelegen. Kleed mee, e-reader mee en daar tot rust komen. Hier leeft men veel meer buiten dan in nederland. In nederland zie je niet vaak mensen alleen in parken liggen met een boek erbij maar dat is hier dus heel normaal, en ik vind het heerlijk. Ook zie je veel mensen frisbeeen en cricket spelen. De bomen zijn heel anders dan in nederland en ook de geluiden van het park en de stad zijn heel anders. Veel nieuwe dingen dus, en het bevalt me zeker!

Ik heb vlak bij mij de queen victoria market, een plek met elke dag vers groente en fruit en ander eten, echt super leuk om over heen te lopen.

Ik heb de afgelopen dagen nog niet echt nieuwe vrienden gemaakt maar ik heb er ook niet echt mijn best voor gedaan. Omdat het semester pas over een paar weken begint is het in het appartement waar ik woon en de appartementen naast mij nog erg rustig. Het is nog zomervakantie hier.
Ik vind het eigenlijk wel lekker, even geen sociale verplichtingen en nog even mijn eigen ding doen voordat morgen mijn stage begint.

Het weer is hier heerlijk, maar wisselt sterk per dag. Het is in ieder geval zomer en de temperaturen lagen afgelopen dagen tussen de 23 en 36 graden. Niks te klagen dus!

De oplettende lezer  heeft zich wellicht afgevraagd waarom ik sportschoenen nodig heb aangezien veel sporten voor mijn lichaam niet zijn weggelegd. Nou dat zit zo, ik ben begonnen met een zelfverdedigingscursus specifiek voor vrouwen. Dit is 6 weken op zaterdagochtend. De sport die ik daar doe heet krav maga, het is niet gericht op aanval maar puur op verdediging. Ook is het niet gericht op kracht maar op de beweging en disbalans van een ander en dus voor mij heel geschikt. Ik heb niet alles mee kunnen doen, maar ik vond het wel echt heel erg leuk. K heb me aardig uit kunnen leven en dat voelde heerlijk. Het is echt gericht op echte situaties, ik doe nu level 1, maar de meiden die level 2 doen(die is gelijk met level 1 maar dan andere kant van de zaal) die hadden gister bijvoorbeeld een training op hoge hakken, want in het dagelijks  leven draag je natuurlijk ook niet altijd de perfecte kleding om te kunnen sporten. Ik vond het echt super, en kijk nu al uit naar volgende zaterdag. Ik hoop wel dat het dan iets minder warm was, het was gister namelijk 36 graden en de trainingen worden in een soort loods gegeven, dus je kunt je wellicht voorstellen dat dat best wel pittig was. Maar het was heel erg leuk, en daar gaat het om, en liever een hele warme dag, dan de kou in Nederland momenteel.

Morgen is het dus zover, mijn eerste dag als stagair bij the florey Institute for neuroscience and mental health. Ik heb er erg veel zin in, maar vind het tegelijkertijd ook ontzettend spannend. Ik sta al wel op de site als onderdeel van het team en dat voelt best wel goed haha.( https://www.florey.edu.au/node/118)

Opvallend vind ik dat alle Australiërs die ik tot nu toe gesproken heb zo ontzettend vriendelijk en open zijn, je raakt heel makkelijk met mensen aan de praat en het contact is heel makkelijk. Je merkt in Melbourne dat ondanks dat het een gigantische stad is  met zo’n 4 miljoen inwoners dat het nog steeds heel ontspannen is. Ik woon aan de rand van het Centraal Business district dus eigenlijk het centrum, maar ook hier is het zo ontspannen. Het voelt niet gehaast en mensen staan open voor elkaar. Ondanks dat ik dus steeds alleen opzoek ging naar van alles en nog wat voel ik me absoluut niet alleen omdat ze hier zo vriendelijk zijn en ik met veel mensen een praatje maak. Ook de mensen van de organisatie waar ik mijn kamer van huur, en de mensen van krav maga zijn zo vriendelijk. Ze staan open voor je, en als je vragen hebt willen ze altijd mee denken. En dat merk ik dus ook met de mensen op straat.

Het contact wat ik tot nu toe gehad heb met de mensen van mijn stage voelde ook zo goed, ik voel me erg welkom. Of het allemaal echt zo goed is bij stage zal ik gaan merken. Morgen mijn eerste dagje dus. De zin die ik erin heb wisselt zich af met toch wel veel spanning. Het is mijn eerste stage ooit, en dat gelijk bij zo’n groot en goed instituut. Ik heb vandaag een soort introductie cursus gedaan, en daar gelezen dat ze ook van alles organiseren, eind van de maand borrels, studenten bbq’s en allerlei andere activiteiten, ze vinden het belangrijk dat iedereen goed contact heeft met elkaar.

Het voelt allemaal erg goed en ik zal over een paar dagen schrijven hoe de eerste dagen gegaan zijn.

Ik hoef morgen pas kwart over 10 te beginnen, het is dan bij jullie kwart over 12 snachts, de mensen die dan nog wakker zijn, gaan jullie voor me duimen?

Ohja, ik heb nog geen enge grote spinnen of slangen of wat dan ook gezien( even afkloppen) heb 1 spin gezien en die had een normaal formaat en was gelukkig aan de buitenkant van mijn raam. Ik hoop dat mijn eerste ontmoeting met een mega spin nog heel lang gaat duren dan wel nooit gebeurd haha.

Fijne zondag allemaal, en tot een volgende blog!

Ps. K heb nog wat nieuwe foto's toegevoegd.

1. Jacq:
    5 februari 2017
    Hoi hoi , klinkt geweldig. Word een beetje jaloers. (fijne temperatuur, relaxte vriendelijke mensen) Heel veel succes morgen. zullen aan je denken :-)
  2. Maartje:
    5 februari 2017
    Liefje wat ziet (en klinkt) het er heerlijk uit! Ik wens je heel veel succes bij je stage, maak er wat moois van. Ik volg je verhalen sowieso!
  3. Dianca:
    6 februari 2017
    Ben blij te lezen dat het je daar zo goed bevalt. Veel succes met je eerste werkdag.
  4. Carolien:
    6 februari 2017
    Wat een fijn bericht..
    Gaaf krav maga, ik heb 2 kleinzonen die dat doen.Heel leerzaam en goed ook voor zelfvertrouwen!
    Hoe is je eerste dag verlopen?
    Logisch dat je best moe bent, je doet ook zoveel indrukken op,maar het klinkt als geweldig!
    Liefs.
  5. Grietje Van kammen:
    8 februari 2017
    Mooi bericht weer van jou, ik hoop dat de stage daar goed zal bevallen, maar dat horen we over een paar dagen, en lekker weer hebben je daar jeetje ben jaloers het is hier vet koud brrrr. Nou tot schrijfse groetjes van twinnie