Outback

7 juli 2017 - Uluru-kata Tjuta National Park, Australië

Inmiddels is het bijna 2 weken geleden dat ik mijn laatste stage dag had en man wat heb ik al veel meegemaakt in slechts twee weken tijd.

De eerste dagen heb ik vooral lang geslapen, ingepakt etc. Wat dingen naar t rode kruis gebracht en andere praktische dingen.

Donderdagavond 29-6 vertrok ik met mijn mega rugzak op Mn rug naar het southern cross station. Vanaf daar ging Mn bus naar adelaide. K zag er wel wat tegen op omdat t zo'n lange reis was maar t is me reuze mee gevallen. Had veel beenruimte en comfortabele stoel en heb wat uurtjes kunnen slapen. Ergens halverwege reden we n andere tijdszone in, ineens was t een half uur vroeger Haha! K vond t best leuk om zo'n busreis mee te maken. Om 6 uur sochtends kwam ik in een donker nog slapend adelaide aan. Ik kon t hostel al in maar Mn kamer nog niet. Ik was nogal gaar van een lange reis en alles in adelaide was nog dicht dus de stad verkennen was ook geen optie. Gelukkig stonden er in de gemeenschappelijke ruimte hele comfortabele bank en heb ik hier nog 2 uurtjes geslapen. Toen K weer wat meer energie had ben ik adelaide gaan verkennen. Eerst ging ik naar een grote overdekte markt waar ik eerst heerlijk heb ontbeten terwijl ik de markt taferelen bekeek. Verder daar wat rondgelopen en daar erg van genoten.
Nadat K de markt bekeken had ben ik gewoon wat gaan rondlopen. Gewoon kijken wat er leuk uit ziet en daar heen. T is zo fijn om zonder lijstje met toeristische dingen gewoon lekker rond te lopen en te kijken wat goed voelt. Ik voelde me ontzettend vrij!
Savonds was er hosteldinner, voor 5 dollar(3,30 in euro's) kun je mee eten. Aangezien t Mn eerste dag was en ik verder alleen in de stad was, leek me t wel leuk om samen met anderen te eten. Tijdens t eten het ontzettend gezellig gehad met de mensen naast mij. Een van oorsprong Britse man die sinds 1964 in Australië woont, bij zn kleinkinderen op bezoek ging maar voor de eerste nacht n overnachting nodig had en hostels veel gezelliger vind dan hotels, een jongen van ongeveer mijn leeftijd uit Sydney die in adelaide was voor n conferentie, een jongen van ongeveer mijn leeftijd uit t noorden van Australië, een oudere Indonesische vrouw en een Nederlands meisje. Er waren nog meer mensen natuurlijk maar ik ging vooral met  deze mensen om. We hebben t echt heel gezellig gehad en K vond t echt jammer dat ik maar 1 nacht daar sliep. De volgende dag, zaterdag, startte mijn trip. Mijn kamergenoot ging toevallig de zelfde trip doen dus dat was fijn.

Zaterdag (1-7) om 6.30 werden we opgehaald bij het hostel voor onze 6 daagse trip van adelaide naar Alice springs.
Buiten adelaide zijn heel veel wijnvelden en sowieso een erg groene omgeving met heel veel gras en heuvels. We hebben verschillende stops gehad in een erg mooie omgeving. Rond n uur of 2 kwamen we aan bij onze eerste slaapplek. We zijn met n groepje van 6 mensen(2x NL, 1 Duitser, 1 Belg, 1 Zwitser en 1 chinees). Het is een ontzettend fijne groep! En we hebben een super leuke tourguide die heel veel kennis heeft over de omgeving en de aborigonal cultuur. De eerste nacht sliepen we op een camping in n soort huisje. We zaten heel afgelegen en er waren prachtige vogels. We hebbben tosti's gebakken op de bbq, en hadden een ruimte met keuken, tafeltennistafel, dartbord en open haard. Echt heel gezellig.
Na lunch zijn we naar alligator gorge geweest. Dit is een soort splitsing tussen twee bergen en hier hebben we gehiked. Prachtige wandeling de rode rotsen met de groene bomen is een prachtige combinatie. Was erg indrukwekkend, maar ook best lastig voor mij om te lopen. Maar ik heb t volgehouden. T was de moeite waard. Toen we terug kwamen bij de slaapplek hebben we daar lekker gegeten en savonds lag iedereen er voor 10 uur in. Iedereen was helemaal kapot!

Dag 2 van de tour
Zondag ging de wekker om 5 uur. Er moest n flink stuk gereden worden en we wouden optijd in coober pedy zijn.  We vertrokken toen t nog donker was, en hebben n prachtige zons opkomst gezien.
Hier rijden is een hele ervaring. Al snel veranderde het landschap naar rood zand en boompjes en struiken. En eigenlijk is dat t zelfde gebleven. De laatste stop voor onze slaapplek was 260 km voor onze slaapplek. Daar tussenin, zit dus niks. Geen huizen, geen winkels, geen benzinestation niks. Ook geen internet of telefoon verbinding. Heel raar om n afstand bijna de lengte van Nederland af te leggen, terwijl er niks is. Er zijn wel kangoeroes, emoes en koeien die af en toe voor de bus heen rennen. Heel gaaf en raar tegelijk om dit te ervaren.
Na heel wat uurtjes gereden te hebben kwamen we in coober pedy. Coober pedy staat bekend om zn opalen. Overal in de grond zijn daar opalen te vinden en er zijn dus heel wat opaalmijnen te vinden.
Toen dat ooit ontdekt was  waren er eigenlijk geen grondstoffen om huizen te maken dus groeven ze stukken uit heuvels uit terwijl ze naar opalen zochten. In deze heuvels gingen ze wonen. Momenteel woont 75% van de inwoners van coober pedy underground, maar tegenwoordig is t vooral omdat t onder de grond t hele jaar rond de 22 graden is. Zomers is t buiten vaak minstens 45 graden dus boven de grond is t bijna geen doen terwijl t onder de grond heel comfortabel is.
Ons bunkhouse waar we sliepen was ook volledig in een heuvel. Heel grappig!
We hebben in coober pedy een rondleiding gehad in een opaal museum en opaal mijn. Was super leerzaam! Daarna wat tijd gehad te relaxen en daarna gingen we naar josephines kangoeroe orphanage.
Hier vangen ze zowel volwassen als wees kangoeroes op die gewond zijn geraakt of nog zo klein zijn dag ze niet zonder zorg van de moeder kunnen! Ze verzorgen ze tot ze groot en gezond genoeg zijn. Vervolgens gaan ze naar sanctuarys waar ze verder leven. Dit zijn grote natuurgebieden maar wel met hek er om, zodat de kangoeroes wel ver van de opvang weg kunnen maar ze wel in de gaten gehouden kunnen worden. Ook worden ze niet aangevallen door dingo's of andere dieren. Of als de dieren zelf liever vlak bij de mensen blijven dan kunnen ze daar zelf voor kiezen. Heel goed dus! We hebben de volwassen kangoeroes gevoerd, dat was echt heel gaaf! Daarna voerde de man van de opvang een 7 maand oud kangoeroetje echt wat n schatje! Ik ben helemaal verliefd! Na t voeren hupte t beestje wat rond. T is n grijze kangoeroe en 1 van de meiden had n grijze sjaal om.  Toen t kleine kangoeroetje dat zag dacht ie dat t n buidel was en sprong er gelijk in. Super schattig!
Nadat we hier geweest zijn hebben we lekker gegeten en K ben rond kwart over 10 al gaan slapen. K was kapot maar t was n gave dag.

Dag 3 van de tour.
Deze dag hebben we vooral veel gereden. Ongeveer n uurtje of 10. We zijn vroeg vertrokken en gestopt om rustig zonsopkomst te bekijken. Was echt prachtig. De snelwegen in dit gebied zijn zo verlaten dat we op de snelweg konden zitten of liggen zonder gevaar te lopen. We hebben hier foto's van met t prachtige licht van zonsopkomst.
Verder zijn we nog op wat andere plekken gestopt maar vooral veel gereden. We hebben al die 10 uur eigenlijk alleen maar t zelfde landschap gezien, rood zand met bosjes en struiken. Heel bijzonder om die eindeloze vlaktes te ervaren. Je ziet verder kamelen, emoes, kangoroes en ander wildlife! De gebieden hebben alleen bij de tankstations (om de paar 100 km) internet of telefoon berijk en verder niks. Echt in the middle of nowhere dus.

Uiteindelijk kwamen we op de namiddag op de campground aan. We hadden n overdekt stuk als keuken en verder een stuk vel rood zand met n plek voor t kampvuur.  Deze plek was ook erg afgelegen dus geen internet of telefoon verbinding. Hier hebben we de eerste nacht in swags geslapen. Swags zijn een soort slaapzak van waterdicht en winddicht materiaal met n soort matrasje er in. T heeft n deel wat over je hoofd heen kan maar je kunt je hoofd ook gewoon buiten houden. We hadden n kampvuur erbij en dat was best comfortabel. T is hier snachts flink koud, graad of 3, en de laatste nacht zelfs onder vriespunt. Maar met slaapzak, swag, kampvuur en n berg kleding is t prima te doen. Er leven in dat gebied veel dingo's dus snachts hoor je vaak ze huilen beetje zelfde idee als wolven. Maar groepen mensen laten ze wel met rust dus geen gevaar maar t is wel n hele ervaring.

Dag4
We werden vroeg wakker (5uur) om richting kings canyon te gaan.  Dit zijn giga rotsen met een geul er tussen. T zelfde idee als de alligator gorge alleen is het 1 door water veroorzaakt en t ander door verplaatsing van grond.
De hike om boven op kings canyon te komen is heel stijl dus voor mij niet haalbaar. Maar gelukkig was er ook n makkelijkere hike tussen de rotsen in. Ik heb die alleen gedaan en dat was heel fijn! T was echt prachtig en omdat we zo vroeg waren kwam k geen andere mensen tegen. Ik ben tot t einde gelopen, en daar n tijd gezeten te genieten van de natuur en de dieren. Pas na 3 kwartier kwamen de eerste andere mensen en die waren ook snel weer weg dus ik had t plekje voor mezelf. Knalrode rotsen, groene bomen, super veel vogels, echt prachtig!
Na de hike kwam ik de groep weer tegen en zijn we terug naar t kamp gegaan voor lunch. Na lunch is alles ingepakt en zijn we richting uluru gereden. Dit is de meest bekende rots van Australië. Ik had natuurlijk al veel foto's gezien ervan, maar hij is in t echt zoveel mooier! Eerst van n afstandje en later zijn we er echt naar toe gereden. Daar hebben we de mala walk gedaan,  bij deze wandeling leer je vanalles over het mala aborigonal volk. Er staan bordjes bij de route maar onze guide heeft n 3 maanden lange opleiding gehad over de aborigonal cultuur dus hij kon ons zoveel meer vertellen dan alleen die bordjes. De rots is al erg indrukwekkend maar de geschiedenis en de verhalen maken t een magische plek. Na deze hike zijn we  naar n andere plek gereden voor zonsondergang. Echt t is met geen woorden te omschrijven, de kleuren van uluru veranderen per minuut door de ondergaande zon echt prachtig. We hadden wat lekkere dingen mee genomen was echt fantastisch!
Die nacht sliepen we op n nieuwe campground wederom in de swags op Knalrood zand. Was weer heel fijn.

Dag 5
Wederom een vroege wekker. We zijn na ontbijt naar n look out punt gegaan waar we zowel uluru als kata tjuta konden zien met een opkomende zon. Zonsopkomst is ook echt magisch hier, met geen woord te omschrijven!
Daarna zijn we naar kata tjuta gereden voor n nieuwe hike. Uluru is 1 rots, kata tjuta zijn er 35. Kata betekend heads, tjuta betekend many. Hier hebben we ook weer meer geleerd over de geschiedenis en aborigonal verhalen. Na de hike weer terug voor lunch bij de campground en daarna weer naar uluru voor een andere wandeling met nog meer aborigonal verhalen en veel details van de rots. T is n magische plek en zoveel mooier dan op foto's. Vanaf de campground hebben we ook weer n prachtige zonsondergang gezien.
Savonds onze laatste nacht in de swags hier, t had gevroren!! Maar heb t niet echt koud gehad.

Dag 6
We hebben wat langer geslapen, tot 7.30 en spullen ingepakt. T eindpunt is Alice springs. T is de laatste dag van de tour.
Onderweg zijn we nog gestopt bij mount Connor en een zout meer. Deze was erg mooi! Na nog wat andere stops kwamen we aan in Alice springs. Ik sliep met 2 anderen in t zelfde hostel en de andere 3 sliepen samen in een ander hostel. Alice springs is een beetje een rare stad. T ligt in de middle of nowhere en een groot deel van de bevolking zijn aboriginals. Er zijn momenteel veel problemen in de stad aangezien een deel
van de aboriginals t niet zo op blanke mensen heeft. T criminaliteit cijfer ligt dan ook verschrikkelijk hoog. De overheid waarschuwd backpackers dan ook om savonds niet meer over straat te gaan. Er zijn in de laatste periode veel overvallen, verkrachtingen en andere nare dingen gebeurd. Ons hostel had dan ook n mega hek om t pand.
We kwamen op middag aan en hebben eerst gedoucht en onze kleding gewassen, alles was rood van t zand. Daarna zijn we elders gaan eten ongeveer 12 minuten van t hostel af. T was wat schemerig en we zijn gaan lopen. (1 jongen, een meisje en ik). We merkten gelijk dat de sfeer heel raar was, er hangen veel aboriginals op straat dronken of onder invloed van drugs die je heel erg aanstaren.  We zijn dan ook flink doorgelopen. K merkte dat ik erg blij was dat ik krav maga heb geleerd dus dat K iig wist wat K kon doen mocht er iets gebeuren. Maar er is gelukkig niks gebeurd. De sfeer is vooral heel raar. T scheelde dat we met zn 3en waren en dat we een jongen bij ons hadden. Buiten Alice springs om hebben we ook meerdere aborigonals ontmoet, deze waren wel erg aardig er is alleen n groep hele rare mensen in Alice springs.

We hebben met de groep van de tour in een heel leuk restaurantje gegeten en uiteindelijk na t eten een taxi laten komen om terug naar t hostel te gaan. Dat leek ons verstandiger!
T hostel zelf stelde ook weinig voor. Was niet erg schoon en ook niet echt gezellig. Ik sliep gelukkig met een van de meiden van de tour op de kamer dus dat was fijn. Verder hadden we alleen maar backpackers meiden op de kamer dus dat was prima!

Inmiddels zijn we een dag verder, en zit ik terwijl ik dit schrijf in t vliegtuig van Alice springs naar Perth voor t volgende deel van t avontuur. En zal dit posten zodra ik geland ben, Ik ben benieuwd wat dit deel van het land te brengen heeft.
De eerste tour was iig ontzettend gaaf en gezellig!

Tot schrijfs! ❤️

1. Dianca:
    7 juli 2017
    Heel fijn om weer jouw avonturen te lezen, Monica.