Stage en meer

18 februari 2017 - Melbourne, Australië

Ik heb er inmiddels twee weken stage op zitten. God wat gaat de tijd toch snel. De mensen op mijn stage zijn ontzettend vriendelijk. Ik ben nu vooral nog bezig met mijn vaardigheden op een dusdanig niveau krijgen dat als ik straks met mijn onderzoek begin dat we in ieder geval zeker weten dat de resultaten die ik ga vinden niet veroorzaakt worden door pipetteerfouten oid. ik heb dus inmiddels al heel wat eiwitbepalingen er op zitten maar ik zie ze met de dag beter worden, en gistermiddag zelfs een perfecte. Kortom ik zie dat ik vooruitgang maak. Wat wel jammer is, is dat mijn bureau op een andere plek zit dan dat van de rest van mijn team, hierdoor heb ik tijdens de werktijden niet heel veel contact met ze, aangezien het lab een plek is waar je je moet focussen. We hebben wel gesprekjes natuurlijk maar niet heel uitgebreid. Ik ga het maandag er over hebben of we er niet iets op kunnen verzinnen want de plek waar mijn bureau zit is een plek waar 2 PhD studenten hun scriptie schrijven en deze komen speciaal naar die plek om te werken dus het is daar erg rustig. Ik ben er ook vaak alleen. De pauzes zijn wel heel erg gezellig dus dat maakt een hoop goed. Gister hebben we de maandelijkse borrel gehad met mensen van alle groepen van the florey, ook dit was erg gezellig. Ook bestaat er een studievereniging voor studenten van the florey die vanalles organiseren, ik moet er alleen even achter komen waar ik hun agenda kan vinden maar dat komt goed.  Op mijn eenzame bureautje na dus, is het allemaal goed bevallen. Als mijn vaardigheden op voldoende niveau is ga ik met mijn onderzoek beginnen. Ik kan niet tot in detail vertellen maar dat is ook best wel ingewikkeld, maar ze hebben gevonden dat een bepaald eiwit veel meer word aan gemaakt in een bepaald hersengebied bij mensen met schizofrenie. Ze willen nu onder andere graag weten of dit in andere hersengebieden ook het geval is, en dat ga ik dus doen. Ik begin eerst bij 1 hersengebied en mocht ik er binnen mn stage nog tijd voor hebben ga ik nog een ander gebied onderzoeken. Het zijn beide gebieden waarvan is ontdekt dat deze een rol spelen bij schizofrenie. Echt ik vind het zo gaaf dat ik dit mag onderzoeken! Ik krijg dan gewoon stukjes brein van mensen met schizofrenie. Ik ben benieuwd hoe de eerste keer voor me gaat zijn. Wellicht word het ook wel moeilijk want het is toch t brein van iemand die een heftige strijd heeft gevoerd. Ik heb t vrijdag ook nog best uitgebreid gehad met mijn stage begeleider over mijn drijfveer om dit te doen, en over de mensen die ik verloren heb door psychische problemen. Hij kwam er zelf ook mee dat het misschien confronterend ging zijn de eerste keer dat ik met hersenweefsel werk, dus ik ben blij dat hij daar in ieder geval begrip voor heeft. Ik verwacht dat ik het vooral fascinerend vind, maar mocht het toch moeilijk zijn dan is het fijn dat hij een beetje op de hoogte is.  Ik vind het echt een ongelofelijke eer dat ik mag helpen in dit onderzoek. Als ik hoor wat ze al gevonden hebben en hoe ze daar mee verder gaan dan weet ik zo zeker dat dit onderzoek voor heel veel mensen een verschil gaat maken en ik vind het heel bijzonder dat ik hier een heel klein stukje in mag helpen.

Nu alles buiten stage ;)

In mijn huis, en in de appartementen naast mij begint het eindelijk wat drukker te worden, langzamerhand loopt alles vol. Begin maart hebben we een bbq met alle mensen van de 5 verschillende locaties van waar ik mijn kamer huur, zo kunnen we elkaar allemaal wat beter leren kennen aangezien er heel veel mensen nieuw zijn. Ik heb hier best wel zin in! J ik ben woensdag met een huisgenoot naar de summer night market geweest, dit is in de markthal vlak bij mijn huis met ongeveer alle soorten eten die je je kunt voorstellen(ook poffertjes!). daarnaast zijn er allerlei markt kraampjes met spullen en is er op verschillende plekken live muziek. Ik heb daar een muziek duo ontdekt die muziek maakt met traditionele Australische muziekinstrumenten maar wel muziek in een modern jasje. Echt heel gaaf! T was sowieso een ontzettend leuke en gezellige avond!

ik heb ook besloten lid te worden van de debatvereniging hier, ik heb in Utrecht ook een paar keer gedebatteerd maar qua planning kwam het toen heel beroerd uit om er elke week heen te gaan. Deze debatavonden sluiten mooi aan op mijn stage, en het zit er ook nog eens maar 10 min lopen vanaf. Ik heb ook hier erg veel zin in, zo kan ik ook nog meer mensen leren kennen J. Ik ga ook volgende zondag met een groep mensen tussen de 20 en 30 jaar die allemaal nieuw zijn in melbourne, een trip maken naar de great ocean road. Ik ga dan eindelijk kangoroos en koala’s zien, en sowieso zijn er verschillende stukken prachtige natuur! Nog iets waar ik zin in heb;)

Verder heb ik inmiddels mijn derde krav maga training er op zitten en ik vind het nog steeds echt super super leuk. Ik kom er elke keer zo blij vandaan, ik heb vandaag ook een aantal dingen met krukken gedaan omdat in de normale situaties die wellicht zullen gebeuren ik die natuurlijk ook vaak bij me heb. Ook ga ik waarschijnlijk als mijn energie het toe laat deze week nog een reguliere training volgen. Ik weet niet of ik dat fysiek ga redden maar als ik na 30 minuten denk van nou is het mooi geweest ik ga verder kijken dan is dat ook prima, dus ik kan het altijd proberen. Ik vind het zo fijn om me weer fysiek in te kunnen spannen. En omdat het steeds hele korte oefeningen zijn kan ik mijn lichaam voldoende controleren en gaat het eigenlijk heel goed. Sommige dingen sla ik over maar ondanks dat heb ik al heel veel geleerd! dus pas maar op allemaal :)

In grote lijnen was dat ongeveer de update. Morgen heb ik nog een dagje weekend, en ga ik eerst samen met melissa wie is de mol terug kijken (JEEJ) en dan na dat ik boodschappen heb gedaan ga ik met de gratis tram de stad een beetje bekijken en ben ik van plan als t droog blijft ten minste de straten op te zoeken die vol zitten met street art, ze hebben zelfs een straat met alleen maar acdc kunst enzo, dus het lijkt me heel gaaf hier wat rond te lopen en wat fotos te maken  natuurlijk!

al met al vermaak ik me dus prima hier en heb ik heel wat leuke dingen op de planning staan. Ik ben natuurlijk van plan om nog meer van de stad te gaan zien de komende tijd, maar als ik alle plannen die ik heb voor de komende tijd hier op ga schrijven dan kost het jullie de hele zaterdag om dit te lezen aangezien ik nu al een behoorlijk verhaal geschreven heb;) de belangrijkste dingen heb ik in ieder geval genoemd. In mijn volgende blog zal ik jullie verder zoveel mogelijk vertellen over alles wat ik hier beleeft.

1 ding weet ik wel, ik wil voorlopig echt nog niet terug naar nederland, het bevalt me hier veel te goed.

liefs,

Monica

1. Dianca:
    18 februari 2017
    Ik ben super blij voor je dat het allemaal zo goed gaat en ik hoop natuurlijk heel erg dat jullie daar goede dingen kunnen doen met het hersenonderzoek voor alle mensen die nu en in de toekomst helaas nog te maken hebben en of krijgen met schizofrenie/stemmen.
  2. Doetie:
    19 februari 2017
    Heey Monica,
    Wat goed en mooi om te lezen dat het jou daar zo goed bevalt. Leuk om te lezen de dingen die je allemaal doet, ik ben trots op je dat je dit allemaal maar even doet!
    Ik wens je heel veel succes met je stage, ik hoop ook dat je daar mooie dingen gaat vinden. Het klinkt in elk geval wel heel interessant!!
  3. Jacq:
    20 februari 2017
    Hoi Monica :-) goed bezig . Fijn en leuk om zulke positieve dingen te lezen. Mooie vooruitgang op je stage Ben benieuwd hoe je het hebt ervaren als je voor het eerst echt weefsel mag onderzoeken/testen enzo. Best heel spannend.
    Als je iets tegen komt wat voor ons leuk kan zijn............... schrijf ze op een kladje ;-) ,wie waar wat en hoe . Succes en tot later :-)
  4. Carolien:
    5 maart 2017
    Lieve Monica,
    Wat beleef jij nu al veel zeg!Wat fijn dat je aan zo'n belangrijk onderzoek mee kan doen.
    Had even geen goede periode,maar ik reageer snel op je volgende blog!
    Ik ben blij dat je zoveel leuke dingen kan doen!
    Liefs van Carolien