Update!

14 mei 2017 - Melbourne, Australië

Het is alweer even geleden dat ik voor het laatst geschreven heb. Ik heb een best regelmatig leven en werk 40 uur per week. Dan blijft er helaas niet altijd heel veel energie over om hele spannende dingen te doen. Maargoed,  sinds mn laatste blog heb ik toch wel heel wat leuke dingen weer gedaan! Kortom be prepared voor een lange blog! :)
Op stage gaat het goed, ik werk zelfstandig aan mijn onderzoek en begin het steeds leuker te vinden. J over resultaten kan ik nu nog niks zeggen! ;) Soms vind ik het wel lastig om de informatie over de donoren te lezen, we weten best veel over ze, en dat is zodat we eventuele externe factoren(leeftijd, medicatiegeschiedenis, geslacht etc.etc.) kunnen uitsluiten. Maar soms is dat best lastig om te zien, merk dat ik zelf ook meer ga nadenken over de mensen die ik door psychische ziektes verloren ben. Maar deze gedachten geven me ook wel weer extra motivatie, beetje dubbel dus.

Het paasweekend had ik 5! Dagen vrij. Naast goede vrijdag en paasmaandag was ik ook die dinsdag nog vrij. Waarom? Geen idee, maar ik was vrij en dat beviel  me wel. Ik heb het weekend de stad een beetje verkent, straten ontdekt met de meest fantastische streetart. Ik word altijd heel vrolijk als ik zulke kleurrijke steden tegen kom!

Maandag en dinsdag ben ik op een trip naar de great ocean road en grampians geweest. Met overnachting dus. Een deel van de great ocean road had ik al eens gezien maar ik ben ook weer op nieuwe plekken geweest. 1 van de hoogtepunten was een wandeling door het regenwoud. We kregen het advies om niet te praten tijdens de wandeling zodat je zintuigen scherp zijn op alles om je heen. Was echt een hele fijne wandeling, de geluiden en geuren van het regenwoud zijn fantastisch en compleet anders dan de nederlandse bossen. Het is zo ontzettend groen! Ik heb ook erg genoten van de geluiden van de natuur. Verder hebben zijn we ook gestopt op plaatsen waar ik al wel geweest was, maar dat is helemaal niet erg want het is prachtig daar. Zo  heb ik wederom koalas en papagaaien gezien. De stop bij de 12 apostelen was voor mij wel het hoogtepunt van het great ocean road deel. Het was bij de 12 apostelen verschrikkelijk druk aangezien het paasmaandag was. Aldus de groep was dat erg jammer want dat beinvloed toch wel de ervaring. Ik had daar echter helemaal geen last van. De vorrige keer dat ik daar was heb ik heel jaloers naar de mensen gekeken die een helicopter vlucht gingen doen boven de 12 apostelen, lord ard george en nog een heel stuk verder boven de kust langs. Bij de trip die ik nu deed was er de optie om dit er bij te boeken en dat heb ik dus gedaan.

Ik zat voorin de helicopter dus kon alles super goed zien. Het was een hele heldere dag, de zon scheen mooi over het water heen en weinig wind. Het uitzicht was zo mooi. Het voelde echt alsof ik in een droom zat. Het was echt 1 van de gaafste, al dan niet het gaafste, wat ik in mijn leven gedaan heb. Het was een vlucht van 20 minuten maar het was zo bijzonder. Het was dan misschien wel de duurste 20 minuten van mijn leven maar misschien ook wel de meest bijzondere 20 minuten van mijn leven!

Na op nog meer mooie plekken gestopt te zijn, zijn we doorgereden naar de grampians. Gelukkig hadden we een ervaren chauffeur, want kangoroes vinden het nogal leuk om voor je auto langs te huppen. We hebben gelukkig er geen geraakt. Uiteindelijk kwamen we savonds aan in het dorpje halls gap, we sliepen in een hostel wat uit verschillende kleine huisjes bestond. We mochten er ook een kampvuur maken en dat was natuurlijk heel gezellig. Eerder hadden we in de supermarkt al een paar biertjes gehaald voor bij het vuur. Toen iedereen zn bed had geinstaleerd etc. zijn we nog een stukje door het dorpje gaan lopen. In dat dorp zitten heel veel wilde kangoroes en het was dan ook heel gaaf om die beesten te bekijken. Ze zijn zo leuk!! Ook zijn we naar een groot open veld geweest waar we dus geen licht hadden van huizen of straatlantaarns. Het was daar verschrikkelijk donker en de lucht was heel erg helder, geen enkele wolk of wat dan ook. We hebben zo veel sterren gezien,, je kon gewoon de melkweg zien! Dit was zo bijzonder, in nederland zie je nergens zo veel sterren. Ik vond dit(naast de helicoptervlucht) ook wel echt een hoogtepunt van de trip. Toen we terug kwamen bij ons hostel kwam er een mama kangoroe met een kleintje aan huppen die ons nog even gezelschap hebben gehouden bij het vuurtje. De kleine vond het eerst heel eng en verstopte zn hoofd in de buidel van zn mama, maar uiteindelijk vond ie t ook wel weer leuk en ging ie rustig het gras eten. Dit was heel schattig en heel bijzonder. Wij hebben nog een hele tijd bij het kampvuur gezeten en zijn uiteindelijk moe maar voldaan en heel gelukkig gaan slapen.

de volgende dag hebben we de grampians bekeken. Eerst begon het met een spontaan ingelaste wandeling ergens naar een plek waar je mooi uitzicht had. Deze tocht lopen was alleen voor mij geen doen dus ben na een klein stukje lopen weer terug gegaan. Eigenlijk vond ik dit helemaal niet erg. Het was nog ochtend en mijn groep was de enige groep mensen in dat gebied. Ik ben daar op een steen gaan zitten, en er waren alleen maar geluiden van de natuur, een beekje, vogels etc. geen enkel menselijk geluid. Ik vond het heerlijk om daar te zitten en werd er ontzettend rustig van.

Hierna zijn we naar verschillende plekken gereden met fantastische uitzichten. Steeds een stukje lopen maar dit keer wel op paden die voor mij ook mogelijk zijn. De grampians is heel erg mooi! Vanuit de bus ook nog een paar kookaburra’s en wombats gezien. Vervolgens zijn we naar de mac.kenzie falls geweest. Dit is een hele mooie waterval. Hier waren 2 wandel opties. De ene was naar beneden en dit scheen een redelijk pittig pad te zijn, de ander was bovenlangs. Iedereen koos voor beneden wat ik niet meer dan logisch vond maar ik ben bovenlangs gegaan. Ik heb dus alleen gewandeld en dit was heel fijn. Sowiezo als je constant mensen om je heen hebt is af en toe alleen zijn wel even lekker, maar ook neem je je omgeving veel meer waar. De kleuren, geuren en geluiden. Ook hier kwam ik echt tot rust. Ik  merk dat de momenten waar ik alleen was me heel goed hebben gedaan. even geen mensen even geen gebouwen, alleen ik en een prachtige omgeving. Was echt genieten. Toen we terug kwamen bij de bus kwamen we ook nog een paar emoes tegen! Heel gaaf! Uiteindelijk ergens begin van de avond weer thuis gekomen.
ik heb erg genoten van de trip, het enige jammere was dat eigenlijk alle mensen met wie ik was in melbourne waren voor een paar dagen en daarna weer verder gingen reizen. Dus blijvende contacten was niet echt een optie. Maar alsnog heb ik het erg naar mijn zin gehad.

In de verdere weekenden heb ik op zaterdag krav maga, ik doe de level 2 van de vrouwen cursus. Ik heb nog steeds ontzettend veel plezier in krav maga, ik merk dat mijn zelfvertrouwen groeit  maar ook dat mn spieren sterker worden. Daarnaast zijn er dingen die ik me een half jaar niet voor kon stellen dat ik dat zou durven/kunnen, die nu gewoon lukken. Zoals aangevallen worden vanaf de achterkant. Ik kon daar eerst absoluut niet mee om gaan, en nu gaat het eigenlijk heel goed. Ik merk dat ik elke keer stappen maak op fysiek en mentaal gebied. Inmiddels kan ik het fysiek ook volhouden om 1,5 uur te trainen, dat lukte me eerst ook niet vanwege de pijn. Maar omdat mn spieren sterker worden gaat dat dus beter. Afgelopen zaterdag hadden we de afsluiter van de level 2 met wederom, net als bij level 1, een scenario training. Weer waren er een aantal mannen die zich volledig gingen beschermen en werden er een aantal scenario’s nagespeeld. De eerste scenario was vooral staand, met vastgegrepen worden van de achterkant, en verwurgingen(niet heel strak hoor, k mocht blijven ademen, heel aardig haha). Deze heb ik 3x gedaan, k zat er wel lekker in, en het ging heel goed. Eigenlijk kwam ik zonder heel veel problemen steeds weg. Ik was wel heel gespannen, maar mn trainer zij: als je het niet meer weet, gewoon slaan of hard schoppen, daar ligt je talent dat kun je goed. Kortom dat heb ik maar gedaan, soms wist ik inderdaad niet meer wat de exacte techniek was, wat ik geleerd had maar kon me toch vrij weten te krijgenJ De tweede was meer het grondwerk, dit is fysiek echt verschrikkelijk zwaar en ook emotioneel veel heftiger. Maar ook dit ging eigenlijk best heel goed J Ben heel trots op hoe ik het gedaan heb! Volgende zaterdag hebben we een seminar over huisinvaties en derde partij bescherming. Daarna gaan we met zn allen wat drinken, heb er zin in! Verder ga ik gewoon verder met de reguliere trainingen.

Verder heb ik heel leuk bezoek gehad! Paps en mams zijn 2 weken in Australie geweest. Ik vond het heel leuk en heel bijzonder om ze hier alles te laten zien.
Ik heb ze maandag de 24e op gehaald van het vliegveld, ik kon op zondag werken in plaats van maandag dus kon mooi die hele maandag vrij zijn. Vond het best een compliment dat ze me gewoon in het weekend alleen in het lab laten werken! Die maandag hebben we rustig aan gedaan, ik heb ze laten zien waar ik woon, en we hebben optijd gegeten zodat ze op tijd naar bed konden want ze waren natuurlijk moe van die lange reis!

Dinsdag hebben we met zn drietjes ontbeten en zijn we daarna naar het zee aquarium gegaan. Ik was vrij omdat het hier een nationale feestdag was. In dit zee aquarieum waren alleen maar Australische dieren te zien. Het was heel groot en heel gaaf om allemaal te zien. We hebben s’avonds gegeten op een heel bijzondere plek. Mam en ik hadden 6 weken geleden dit al gereserveerd voor papa’s verjaardag. Het restaurtant waar we waren was een tram-restaurtant. Het restaurant was in een hele oude tram, met een hele mooie inrichting. Tijdens het eten rijd die tram door de stad en zie je dus ook nog allerlei gave dingen! Het eten was ook van erg goede kwaliteit. Dit was echt een hele gave ervaring. Aan het eind van de dag zijn we allemaal moe en voldaan gaan slapen. J
Woensdag moest ik gewoon weer werken, en zijn papa en mama langs geweest op stage. Ze vonden het heel leuk om dit te zien, en ze hebben ook nog even met mijn begeleider gepraat. Donderdag en vrijdag zijn zij de Great Ocean Road gaan bezichtigen en heb ik verder gewerkt. Het weekend waren ze weer in Melbourne. Hier hebben ze zaterdag mijn zelfverdediging skills bewonderd bij de krav maga training en zijn zij daarna nog even de stad in geweest. Ik was fysiek erg moe dus ben thuis gebleven maar ’s avonds zijn we weer samen gaan eten.
Zondag hebben we weer wat dingen in de stad bekeken en zijn we daarna naar St.Kilda gegaan. Hier hebben we eerst wat gedronken en daarna toen de zon onder was gegaan naar de plek gegaan waar de pinguins snachts slapen. Dit zijn dus gewoon wilde pinguins die daar hun nest hebben. Ik was hier al een paar keer eerder geweest maar dit was echt de leukste keer. Het is broedseizoen voor de pinguins, en dus waren er veel meer aan land, en ook veel meer koppels. En ook veel meer die veel dichter bij kwamen.  Dit was weer heel bijzonder, het beschouwen van dit soort dieren in het wild went eigenlijk nooit het blijft een fantastische ervaring keer op keer.
Maandag tot en met vrijdag hebben papa en mama weer de omgeving buiten melbourne bezocht. Ze zijn in de Grampians geweest en de wijngebieden bezocht. Vrijdagavond kwamen ze weer in de stad en hebben we wederom heerlijk gegeten. Zaterdag hebben zij sochtends de queen victoria market bezocht, en heb ik getraind. Smiddags hebben we rustig aan gedaan en savonds weer gegeten. Zondag heb ik ze uitgezwaaid op het vliegveld en inmiddels zijn ze dus weer in nederland en is het gewone leventje weer begonnen. Ik vond het echt super leuk dat ze hier waren en dat ik ze alles heb kunnen laten zien.
Ik heb nog maar 6 weken stage te gaan, en dat worden 6 drukke weken, er moet nog veel gebeuren. Daarna heb ik nog een week in melbourne om mn verslag af te maken, en daarna ga ik 3 weken alleen reizen. Daarna komt melissa en reizen we een maandje samen om vervolgens weer terug naar nederland te gaan! Waar we(of eigenlijk melissa) druk bezig zijn om al het papierwerk rond te krijgen voor een huisje in Nijmegen. We hebben echt iets heel leuks gevonden en zijn er beide super enthousiast over. Er moet bijvoorbeeld nog wel een vloer in etc. maar aangezien we er al vanaf 1 juni in kunnen kan melissa alvast beginnen met dat soort klusjes. Het is echt een  mooi huis met tuin, carport, 3 slaapkamers op de eerste etage en nog een ruime zoler. De ligging is ook erg goed, vlak bij melissa haar werk, vlak bij winkels en vlak bij een trein station. Wat wil je nog meer! Heb dus ook wel echt iets om naar uit te kijken als ik straks weer terug ben.
Voor de drie weken die ik alleen ga reizen ben ik nu ook een beetje aan het plannen. Ik denk er over om eerst 2 weken naar west australie te gaan, een tour van perth naar broome, en daarna nog het rode centrum van australie te gaan bezoeken. Er staat nog niks vast maar dat is waar ik nu aan denk J

Vandaag een lui dagje( heb me toch een spierpijn:D ) en dan morgen weer stage!

Kortom vele avonturen weer beleefd. En nog velen te gaan!
Heb het nog steeds erg naar mn zin zoals te lezen valt, al heb ik soms ook wel een klein beetje heimwee hoor, maar ik denk dat dat normaal is.
Kredits voor degene die het tot aan het eind van mn blog heeft uitgelezen, ik wil het wel korter maken, maar er is gewoon zoveel te vertellen! Lieve mensen, nog 3 maandjes en dan ben ik weer in Nederland, en dat zijn jullie natuurlijk hartstikke welkom op onze housewarming!
Veel liefs,

En tot schrijfs!

1. Jacqueline Van Lier:
    14 mei 2017
    Superleuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, nichtje! Ik heb het tot het einde gehaald ;) haha
  2. Doetie:
    14 mei 2017
    Wat ontzettend leuk en tof om te lezen,
    Monica! Ik vind het zo mooi om te lezen dat je zo aan het genieten bent, en dat deze ervaring je zoveel mooie en bijzondere dingen brengt.
    Trots op jou!
    Liefs, Doetie.
  3. Helge:
    16 mei 2017
    Leuk dat je ons weer even bijpraat! Jaa, een beetje heimwee lijkt me niet gek, t is toch een eind weg.